Öğretim Materyali Hazırlama İlkeleri
1. “ Öğretim materyali basit, sade ve anlaşılabilir olmalıdır: "Hazırlanacak öğretim materyali konuyu basitleştirebilen, öğrenci için
anlaşılmasını kolaylaştıran ve gereksiz bilgilerle donanık olmayan bir özellik
taşımalıdır. Materyal fazla ayrıntılı olursa, öğrencilerin belleklerinde
anlamlı kodlamaları güçleşir.”
Öğretilecek konular mümkün olduğunca basite indirgenmelidir. Bunun için
sade bir anlatımın yanında bazı kodlamalardan, formüllerden yararlanılabilir.
Bir köydeki cami cemaatine her sene bayram namazındaki tekbirlerin alınışını
uzun uzun anlatmak yerine bir defa ‘iki
salla bir bağla, üç salla bir yolla’ formülünü öğretmek daha verimli bir metod
olacaktır. Öğrencilere de ders anlatırken bu tür formüller kullanılmalıdır.
Mesela dört büyük meleğin isimleri ‘CAMİ’ akrostişiyle anlatılabilir:
Cebrail
Azrail
Mikail
İsrafil
2.
“ Öğretim materyali dersin hedef ve amaçlarına uygun
seçilmeli ve hazırlanmalıdır: Dersin hedeflerini desteklemeyen bir
materyal, her ne kadar iyi hazırlanmış olsa bile öğretimsel etkinliği düşük
olacaktır. Çünkü her derste kazandırılması amaçlanan ve önceden spesifik olarak
belirlenmiş hedeflerin öğrenciye kazandırılması için, öğretimsel etkinlikler
tasarlanır ve uygulanır. Öğretim etkinlikleri içinde yer alan öğretim
materyallerinin geliştirilip kullanılması da hedef davranışlara göre
belirlenir. Örneğin hedefler uygulama düzeyinde ise, öğretim materyali de
öğrenciye uygulama yapma fırsatı sunabilmelidir.”[2]
Önemli olan namaz kılmanın teorik bilgisine sahip olmak değil namaz
kılabilmektir. Bu nedenle namaz konusu işlenirken tepegöz, Powerpoint, video
gibi teknolojilerin kullanılmasının yanı sıra bizzat uygulama da
yaptırılmalıdır. Bizim hedefimiz namaz kılmayı öğretmektir. Bu da uygulama
olmadan tam manasıyla gerçekleştirilemez.
3.
“ Öğretim materyali, dersin konusunu oluşturan bütün
bilgilerle değil, önemli ve özet bilgilerle donatılmalıdır: Öğretim
materyallerinin bütün içeriğin öğrenciye aktarılması amacıyla değil, içeriğin
önemli ve ana temalarının öğrenciye sunulmasında kullanılması en etkin
yaklaşımdır. Bu yüzden hazırlanacak materyaller konunun ana hatlarını sunan,
anlaşılması güç olabilecek konuları açıklayan, içeriği soyuttan somuta
taşıyabilen ve görsel-işitsel özellikler kullanarak anlaşılmayı kolaylaştıran
türden olmalıdır.”Mesela namaz konusunun
şekiller, şemalar, resimler ile anlatılması öğretmenin soyut ve sözel olarak
anlatmasından daha etkilidir.”
Anlatılacak konular tamamıyla materyale aktarılıp laf kalabalığı yapılmamalıdır.
Materyalde anahtar kelimeler, semboller, konunun ana hatları ve başlıklar yer
almalıdır. Mesela namazın nasıl kılınacağını sözlü olarak öğretmen ifade
etmelidir. Materyalde ise namazın rükünleri resimlerle aktarılmalıdır.
4.
“Öğretim
materyalinde kullanılacak görsel özellikler (resim, grafik, renk vb.)
materyalin önemli noktalarını vurgulamak amacıyla kullanılmalı, aşırı
kullanımdan kaçınılmalıdır: Görsel-işitsel özelliklerin, öğrencinin
dikkatini çekmede ve öğrenciyi güdülemede etkin olduğu bir gerçektir. Ancak
amaca hizmet etmeyen ve gereğinden fazla kullanılan görsel-işitsel öğeler,
öğrenci dikkatini dağıtabilir ve öğrenme güdüsünü yok edebilir. Örneğin
Powerpoint’te hazırlanmış bir sunumda, öğrencilerin dikkatini sunuma çekmek
için, ilk sayfada ses kullanımı bu amaca hizmet edebilir. Ancak sunumun her
aşamasında aynı sesin kullanılması artık öğrencinin dikkatini çekme özelliğini
kaybedip, öğrenci için bıktırıcı ve dikkatini dağıtıcı olabilir. Öğretim
ortamında tasarlanan her türlü etkinlik öğretimsel nitelikte olmalı ve
öğretimsel değeri olmayan hiçbir etkinlik öğretim ortamında yer almamalıdır.
5.
Öğretim
materyalinde kullanılan yazılı metinler ve görsel-işitsel öğeler, öğrencinin
pedagojik özeliklerine uygun olmalı ve öğrencinin gerçek hayatıyla tutarlılık
göstermelidir: Öğretim materyallerinin öğretim ortamındaki
işlevlerinden biri de öğrencinin gerçek hayatıyla öğretim ortamı arasında bir
köprü kurabilmektir. Bu yüzden öğretim materyalinin içerdiği her türlü
görsel-işitsel öğe öğrencinin yakın çevresinde görebildiği ve
anlamlaştırabildiği gerçek nesneleri yansıtmalıdır. Ayrıca, materyal öğrencinin
bilişsel, fiziksel, sosyal ve duyuşsal hazır bulunuşluk düzeyine uygun
olmalıdır.
6.
Öğretim
materyali öğrenciye alıştırma ve uygulama imkânı sağlamalıdır:
Öğrenciler için en etkin öğrenme ortamları öğrencilerin aktif olduğu
ortamlardır. Öğrenci için, öğrenme ortamındaki etkinliklere katıldığı ölçüde
kalıcı izli öğrenme gerçekleşir.”[5]
Mesela Powerpoint sunumu öğrencinin kendi kendine kullanabileceği, sayfalar
arasında dolaşıp konu ile ilgili test, bulmaca vs. çözebileceği bir şekilde
hazırlanmalıdır.
7.
Öğretim
materyalleri mümkün olduğunca gerçek hayatı yansıtmalıdır:
Hazırlanan öğretim materyalinin gerçeğe uygunluğu sağlanmalıdır. Mümkünse
gerçek hayatı en iyi sınıf ortamına taşıyabilecek materyallerin seçilmesi
gerekir. Öğretim ortamlarının düzenlenmesinin en temel amacı gerçek hayatı
sınıf ortamına taşıyabilmektir. Ancak gerçek hayata ulaşılamadığı durumlarda en
yakın modeller seçilmelidir.”[6]
Mesela tesbih, takke, misvak, cami maketi vs. sınıfa getirilebilir.
8.
“Öğretim materyali her öğrencinin erişimine ve
kullanımına açık olmalıdır: Kullanılacak her türlü materyal, bütün
öğrencilerin kullanabileceği ve yararlanabileceği türden olmalıdır. Öğretimsel
materyallerin kullanımı bazı öğrencilerin sahip olabileceği özel özelliklerin
değil, her öğrencide bulunulduğuna inanılan ortak yeteneklerin ve özelliklerin
kullanılmasını gerektirmelidir. Örneğin bir bilgisayar yazılımı öğretim
materyali olarak kullanılacak ise bütün öğrencilerin yazılımı kullanmaları için
gerekli bilgisayar bilgisine ve becerisine sahip olması gerekir. Aksi takdirde,
böyle bir materyal sadece bilgisayar kullanma becerisine sahip olan öğrenciler
için etkin olacaktır.
9.
Materyaller sadece öğretmenin rahatlıkla
kullanabildiği türden değil, öğrencilerin de kullanabileceği düzeyde basit
olmalıdır: Öğretim ortamında kullanılacak her türlü materyalin
mümkün olduğu ölçüde öğrencinin, öğretmenin rehberliği olmadan da
kullanabileceği şekilde tasarlanması ve geliştirilmesi gerekir. Kullanımı çok
karmaşık olan öğretim materyalleri öğrenciyi öğrenme ortamında pasif
kılabileceği gibi, öğretim ortamını da öğretmen merkezli hale getirebilir.
Bunun sonucunda öğretim materyalinin öğrencinin yaratıcılık, problem çözme ve
analitik düşünme gibi eğitimde çok kritik kabul ettiğimiz özelliklerini
geliştirmesi beklenemez.
10. Zaman
içinde tekrar kullanılacak materyaller dayanıklı hazırlanmalı, bir defalık
kullanımlarda zarar görmemelidir: Öğrenme ortamında, öğrencilerin
farklı öğrenme hızlarına sahip oldukları bir gerçektir. Bazı öğrenciler, konuyu
anlayabilmek için daha fazla örneğe ve tekrara ihtiyaç duyabilirler. Bu yüzden,
öğretim materyali öğrencinin ihtiyacına paralel olarak farklı zamanlarda ve
sürelerde kullanılabilecek özellikte olmalıdır.
11. Hazırlanan
öğretim materyalleri gerektiği takdirde, kolaylıkla geliştirilebilir ve
güncelleştirilebilir olmalıdır: Günümüzde hızla gelişen teknoloji ve
gelişen bilgi birikimi eğitimsel içeriklerin ve öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarının
da hızla değişmesine neden olmaktadır. Eğitim ortamının gerçek hayatla
tutarlılık göstermesini sağlamak ve öğrencinin ihtiyaçlarına cevap verebilmesi
için, kullanılan materyallerin içeriğinin mutlaka gerçek ve en güncel bilgileri
içermesi gerekir. Bu yüzden, öğretim materyalleri, içerikte meydana gelen
yenilikleri ve gelişimleri yansıtabilen türde ve güncelleştirilebilir yapıda
olmalıdır. Güncelleştirilmesi mümkün olmayan materyallerin, öğretimsel
etkinliğini zamanla kaybetmesi kaçınılmazdır.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder